Alcobaça o smaku jajka

napisała Miška

Nasze podróże przez region Oeste musiały nas w końcu doprowadzić do Alcobaça, którą do tej pory odwiedziliśmy dwukrotnie. Jest to miasto znane przede wszystkim z klasztoru, który z pewnością jest powodem, dla którego warto tam jechać. Ale nie jest to powód jedyny. Całe miasto oczarowało nas romantyczną atmosferą. My bawiliśmy się znakomicie chodząc po historycznym centrum i odkrywając jego ukryte zakamarki. Co więcej, odwiedziliśmy Alcobaça podczas Święta Konwentowych Słodyczy i to dało naszemu doświadczeniu jeszcze... słodszy smak.

Klasztor Alcobaça

Portugalia jest bardzo katolicka i w całym kraju można znaleźć wiele pięknych, starych kościołów. Klasztor Alcobaça (Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça) należy do najbardziej znanych i najczęściej odwiedzanych. Klasztor i jego kościół zostały zbudowane w XII wieku i są uznawane za pierwsze prawdziwie gotyckie budynki w Portugalii. Zostały zbudowany nad miejscem spotkań dwóch rzek - Alco i Baça - które nadały nazwę miastu. Był to jeden z najważniejszych klasztorów w czasach średniowiecza, ściśle związany z wieloma, portugalskimi królami.

Po 800 latach, kościół klasztorny pozostaje największym w kraju. Dzięki swojej architekturze i historycznym znaczeniu został uznana za dziedzictwo UNESCO. Decyzję tę rozumiem znakomicie! Według mnie, klasztor jest niesamowity i wart odwiedzenia. Już z zewnątrz robi wrażenie - jest piękny. Sam kościół nie wydawał się tak duży z zewnątrz, ale zachwycił mnie, kiedy tylko przekroczyłam jego progi. Nawa główna jest bardzo długa i wysoka. Wnętrze jest proste, bez żadnych dekoracji na ścianach lub suficie. Oczekiwania rosną podczas długiej drogi do ołtarza. Jak już wspomniałam, klasztor był związany z wieloma monarchami, którzy spoczywają tam na wieki. W przedniej części kościoła byłam zaskoczona, widząc dwa pięknie zdobione grobowce po bokach ołtarza. To chyba najsłynniejsza portugalska para, kochankowie spleceni tragicznym losem: Inês i Pedro. Ich historia jest porównywana do tej Romea i Julii lub Tristana i Izoldy.

Inês de Castro, galicyjska miłość króla Pedro, została zabita na rozkaz ojca władcy. Według legendy kochanek uczynił ją, pośmiertnie, królową Portugalii i kazał zbudować groby dla nich dwojga.

Sam kościół jest wspaniały, tak, ale to, co mogę gorąco polecić, to zobaczyć także resztę klasztoru. Odwiedziliśmy Alcobaça podczas wspomnianego Festiwalu, który odbył się w klasztorze. Dzięki temu zapłaciliśmy tylko 1 euro, aby dostać się do środka. Zazwyczaj wstęp kosztuje 6 euro.

Klasztor ma wiele pomieszczeń - jednym z najważniejszych jest zdecydowanie kuchnia z dużym kominkiem ozdobionym kafelkami. Są również dwa wewnętrzne ogrody, otoczone krużgankami. Na codzień jest to prawdopodobnie spokojne miejsce, ale podczas Festiwalu było tam mnóstwo ludzi.

Festiwal Klasztornych Słodyczy

Festiwal odbywa się co roku, tym razem było to w dniach 23 do 26 listopada. Nie wiem, ile wiesz o portugalskich słodyczach, ale ja byłam zszokowana odkryciem, że ludzie w Portugalii mają obsesję na punkcie jajek. W Czechach zamieniamy rzeczy w alkohol - lubimy jabłka, robimy cydry. Polacy są nawet większymi ekspertami i produkują pyszne likiery z każdego możliwego owocu. A z jajek zrobiliśmy (Czesi i Polacy) likier dostępny w każdym sklepie. O co mi chodzi? Portugalczycy, którzy kochają wino, nie są tak kreatywni, jeśli chodzi o alkohol, ale zamiast tego ich fantazja koncentruje się na słodyczach.

Nie jestem fanką żółtej części jajek i, niestety, to właśnie ona jest w prawie każdym portugalskim ciastku. Festiwal w Alcobaça był ich królestwem. Wszędzie, gdzie patrzyłam, widziałam żółtka, tysiące różnych rodzajów żółtych ciast. Oprócz jajek, Portugalczycy uwielbiają również migdały i cukier. Czasami jest tego tak dużo, że nie da się wyczuć jajka. Dobrze dla mnie.

Na festiwalu spróbowaliśmy trochę słodyczy i muszę powiedzieć, że je polubiłam. Na szczęście dla podróżnych, wszystkie te słodycze są dostępne w piekarniach przez cały rok. Co mogę naprawdę polecić, to Pastelaria Alcôa, którą można znaleźć tuż przed kościołem.

Miasto

Gdy już będziesz w Alcobaça, wybierz się na spacer po mieście, bo byłoby błędem zobaczyć tylko klasztor. Naprzeciwko kościoła można znaleźć wiele kawiarni idealnych na relaks przy ulubionym portugalskim drinku. Urocze uliczki zabiorą Cię do różnych miejsc tego małego, ale jakże urokliwego miasta. Podobała mi się jego spokojna atmosfera i pozornie powolne tempo życia. Szliśmy wzdłuż rzek, badaliśmy ukryte miejsca i słuchaliśmy melancholijnej muzyki sączącej się z jakiegoś podwórka.

Nad miastem znajdują się ruiny zamku Alcobaça. Sami jeszcze tam nie byliśmy, ale jeśli chcesz zobaczyć miasto z innej perspektywy, zdecydowanie powinieneś spróbować (i daj nam znać, co myślisz).

Mała rada

Bardzo podobały mi się nasze wyjazdy do Alcobaça. Odwiedziliśmy go samochodem, co było bardzo wygodnym wyborem. Można tam dojechać również autobusem lub pociągiem. Alcobaça leży jednak w pobliżu innych interesujących miejsc, co czyni samochód idealnym rozwiązaniem. Możesz odwiedzić nadmorskie miasteczko Nazaré, historyczne cudo Óbidos lub Caldas da Rainha słynące ze spa i ceramiki. W pobliżu znajduje się również inny piękny klasztor - w Batalha, w którym zakochaliśmy się totalnie i napiszemy o nim w jednym z naszych następnych postów. Bądź na bieżąco i odwiedź wszystkie.